Co to jest akwizycja?

Akwizycja polega na nabyciu przez jedną spółkę większości lub wszystkich udziałów innej spółki w celu przejęcia kontroli nad tą spółką. Nabycie więcej niż 50% akcji i innych aktywów przejmowanej firmy pozwala nabywcy na podjęcie decyzji o nowo nabywanych aktywach bez zgody pozostałych udziałowców firmy. Przejęcia, które są bardzo powszechne w biznesie, mogą nastąpić za zgodą spółki przejmowanej lub pomimo jej dezaprobaty. W przypadku uzyskania zgody, często w trakcie tego procesu pojawia się klauzula o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej.

Najczęściej słyszymy o przejęciach dużych, znanych spółek, ponieważ te ogromne i znaczące transakcje dominują w wiadomościach. W rzeczywistości fuzje i przejęcia (M&A) mają miejsce częściej pomiędzy małymi i średnimi firmami niż pomiędzy dużymi firmami.

Po co robić przejęcie?

Firmy przejmują inne firmy z różnych powodów. Mogą poszukiwać korzyści skali, dywersyfikacji, większego udziału w rynku, zwiększonej synergii, redukcji kosztów lub nowych niszowych ofert. Inne powody przejęć to te wymienione poniżej.

Jako sposób na wejście na rynek zagraniczny

Jeśli firma chce rozszerzyć swoją działalność na inny kraj, najłatwiejszym sposobem na wejście na rynek zagraniczny może być zakup firmy istniejącej w tym kraju. Zakupione przedsiębiorstwo będzie już posiadało własny personel, markę i inne wartości niematerialne i prawne, co może pomóc w zapewnieniu, że firma przejmująca rozpocznie działalność na nowym rynku o solidnej podstawie.

Czym jest Makroekonomia?

Jako strategia wzrostu

Być może firma spotkała się z ograniczeniami fizycznymi lub logistycznymi lub wyczerpała swoje zasoby. Jeśli firma jest w ten sposób obciążona, to często lepiej jest nabyć inną firmę niż rozwijać własną. Taka firma może poszukiwać obiecujących młodych firm, które przejmą i włączą do swojego strumienia przychodów nową drogę do zysku.

Zmniejszanie nadmiaru mocy produkcyjnych i zmniejszanie konkurencji

Jeśli konkurencja lub podaż jest zbyt duża, firmy mogą dążyć do przejęć w celu zmniejszenia nadwyżki mocy produkcyjnych, wyeliminowania konkurencji i skupienia się na najbardziej produktywnych dostawcach.

Aby zdobyć nowe technologie

Czasami bardziej opłacalne może być zakupienie przez firmę innej firmy, która już z powodzeniem wdrożyła nową technologię, niż poświęcenie czasu i pieniędzy na jej rozwój.